Załącznik
do Uchwały nr LXVI/440/2022 Rady Miejskiej w Kłodawie z dnia 24 listopada 2022 r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z inicjatywy Burmistrza Kłodawy
„Programu współpracy Gminy Kłodawa z organizacjami pozarządowymi na rok 2023”
„Program współpracy Gminy Kłodawa z organizacjami pozarządowymi na 2023 rok”
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Ilekroć w Programie współpracy Gminy Kłodawa z organizacjami pozarządowymi na 2023 rok jest mowa o:
-
ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022r. poz.1327 ze zmianami);
-
Programie – należy przez to rozumieć „Program współpracy Gminy Kłodawa z organizacjami pozarządowymi na 2023 rok”;
-
działalności pożytku publicznego – należy przez to rozumieć działalność określoną w art. 3
ust. 1 ustawy; -
zadaniu publicznym – należy przez to rozumieć zadanie określone w art. 4 ustawy;
-
komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć referat Urzędu Miasta i Gminy w Kłodawie;
-
konkursie ofert – należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
-
organizacji pozarządowej – należy przez to rozumieć organizację w rozumieniu art. 3 ust. 2 i 3 ustawy;
-
Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Kłodawy;
-
trybie pozakonkursowym – należy przez to rozumieć tryb zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym poza konkursem ofert, określony w art. 19a ustawy.
Rozdział 2
Cele i zasady współpracy Programu
§ 2.
-
Program jest elementem działań podejmowanych przez Gminę Kłodawa w zakresie realizowania lokalnej polityki wspierania aktywności działań na rzecz pożytku publicznego.
-
Program określa zasady, formy i zakres współpracy Gminy Kłodawa z organizacjami pozarządowymi.
§ 3.
-
Celem głównym Programu jest tworzenie warunków dla partnerskiej, aktywnej i efektywnej współpracy pomiędzy Gminą Kłodawa oraz organizacjami pozarządowymi, służących diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Gminy, kreowaniu polityki społecznej oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnej.
-
Cel, o którym mowa w ust. 1 realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe:
-
promowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez wspieranie aktywności społeczności lokalnych;
-
zwiększenie udziału i zaangażowania organizacji pozarządowych w rozwój Gminy Kłodawa i poprawę jakości życia jego mieszkańców;
-
zwiększenie znaczenia organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych;
-
zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych gminy wynikających z przepisów prawa przez włączenie do ich realizacji organizacji pozarządowych.
3. Realizacja Programu jest jednym z elementów zmierzających do osiągania celów określonych
w Strategii Rozwoju Gminy Kłodawa na lata 2015-2025.
§ 4.
Współpraca Gminy Kłodawa z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach:
-
pomocniczości – dążenie do poszerzania zakresu zadań zlecanych organizacjom pozarządowym oraz wspieranie działania organizacji pozarządowych w zakresie, jaki jest niezbędny do efektywnej realizacji podejmowanych przez nie zadań publicznych;
-
suwerenności stron – zagwarantowanie niezależności, równości oraz autonomii podmiotów realizujących Program, w granicach przyznanych przez prawo;
-
partnerstwa – podejmowanie działań we współpracy opartej na wzajemnym szacunku, zaufaniu i uznaniu równorzędności stron;
-
efektywności – realizowanie planowanych działań i dążenie do osiągania wspólnie określonych celów, podnoszenie efektów w zakresie wzajemnej współpracy oraz minimalizacji kosztów z tym związanych;
-
uczciwej konkurencji – podejmowanie działań opierających się na równych dla wszystkich stron i obiektywnych kryteriach, zasadach oraz prowadzenie działań (w szczególności dotyczących zlecania zadań publicznych) w sposób transparentny i przejrzysty;
-
jawności – zachowanie przejrzystości i transparentności podejmowanych działań oraz dostępu do informacji o działalności, realizowanych projektach, pozyskanych środkach finansowych, wewnętrznych zmianach itp.;
-
równości szans – dążenie do określenia i uwzględnienia potrzeb grup dyskryminowanych oraz ich wzmocnienia i bezpośredniego włączenia w procesy podejmowania decyzji.
Rozdział 3
Sposób tworzenia Programu oraz przebieg konsultacji
§ 5.
-
Projekt Programu opracowany został w Urzędzie Miasta i Gminy w Kłodawie na podstawie wniosków, sugestii oraz ustnych i pisemnych wniosków przedstawicieli organizacji pozarządowych.
-
Projekt Programu wysłany został elektronicznie na adresy korespondencyjne organizacji. Projekt opublikowany został również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz stronie internetowej Gminy.
-
Dla organizacji pozarządowych konsultacje przeprowadzono w dniach 24 października – 8 listopada 2022 roku. W trakcie konsultacji nie wniesiono żadnych uwag. Organizacje pozarządowe nie wyraziły opinii o przedstawionym projekcie uchwały.
-
Projekt Programu został skonsultowany z organizacjami pozarządowymi w sposób zgodny z uchwałą Nr 438/2010 Rady Miejskiej w Kłodawie z dnia 31.08.2010 roku w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z radą pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Rozdział 4
Podmiot, przedmiot, forma współpracy i sposób realizacji Programu
§ 6.
-
Podmiotami realizującymi współpracę z Gminą Kłodawa są organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy.
-
Przedmiotem współpracy Gminy Kłodawa i organizacji pozarządowych jest realizacja zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy, w celu zaspokajania istniejących potrzeb społecznych mieszkańców Gminy Kłodawa.
§ 7.
Współpraca Gminy Kłodawa z organizacjami pozarządowymi odbywać się będzie w finansowych
i pozafinansowych formach:
-
zlecania organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w formie powierzania
i wspierania; -
zwiększania różnorodności form komunikacji i konsultacji;
-
wzajemnego informowania się Gminy Kłodawa oraz organizacji pozarządowych
o planowanych kierunkach działań; -
tworzenia miejsc spotkań organizacji pozarządowych,
-
bezpłatnego udostępniania pomieszczeń na organizowane spotkania organizacji pozarządowych,
-
promowania działalności organizacji pozarządowych;
-
inicjowania lub współorganizowania spotkań podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych w sferze zadań publicznych,
-
inicjowania lub współorganizowania spotkań i szkoleń dotyczących m.in. pozyskiwania środków z źródeł zewnętrznych, księgowości, pisania wniosków i rozliczania zadań,
-
organizowania bezpłatnych warsztatów i spotkań podnoszących kwalifikacje osób zaangażowanych w pracę organizacji pozarządowych,
-
wymiany dobrych praktyk pomiędzy organizacjami pozarządowymi i Gminą Kłodawa;
-
działania wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym.
§ 8.
Podmiotami realizującymi postanowienia Programu w zakresie współpracy Gminy Kłodawa
z organizacjami pozarządowymi są w szczególności:
-
Rada Miejska w Kłodawie,
-
Burmistrz Kłodawy,
-
organizacje pozarządowe posiadające siedzibę na terenie Gminy Kłodawa lub działające na rzecz mieszkańców Gminy Kłodawa.
Rozdział 5
Priorytetowe zadania publiczne
oraz wysokość środków przeznaczonych na realizację Programu
§ 9.
-
Określa się zadania priorytetowe w sferze pożytku publicznego „Pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób”, tj. pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, wyrównywanie szans tych rodzin, poprzez organizowanie i dystrybucję żywności.
-
Planowana wysokość środków na realizację zadania publicznego określonego w § 9 wynosi 7.000,00 zł. Zlecenie realizacji zadań publicznych nastąpi w trybie pozakonkursowym.
§ 10.
-
Określa się zadania priorytetowe w sferze pożytku publicznego „Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym”, tj. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym organizacja półkolonii letnich i prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.
-
Planowana wysokość środków na realizację zadania publicznego określonego w § 10 wynosi 10.000,00 zł. Zlecenie realizacji zadania publicznego nastąpi w formie otwartego konkursu ofert.
§ 11.
-
Określa się zadania priorytetowe w sferze pożytku publicznego "Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych”, tj. aktywizacja osób niepełnosprawnych poprzez udział w różnych zajęciach.
-
Planowana wysokość środków na realizację zadania publicznego określonego w § 11 wynosi 5.000,00 zł. Zlecenie realizacji zadania publicznego nastąpi w trybie pozakonkursowym.
§ 12.
-
Określa się zadania priorytetowe w sferze pożytku publicznego „Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej”:
1) Szkolenie dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo uczestniczącej we współzawodnictwie,
w tym organizacja obozów podnoszących poziom sportowy dzieci i młodzieży.
2) Szkolenie dzieci i młodzieży w klubach sportowych.
-
Planowana wysokość środków na realizację zadań publicznych określonych w:
-
ust. 1 pkt 1 wynosi 10.000,00 zł. Zlecenie realizacji zadań publicznych nastąpi w formie otwartego konkursu ofert.
-
ust. 1 pkt 2 wynosi 157.000,00 zł. Zlecenie realizacji zadań publicznych nastąpi na podstawie Uchwały Nr L/300/2013 Rady Miejskiej w Kłodawie z dnia 29 listopada 2013 roku w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadania własnego Gminy Kłodawa w zakresie tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi sportu.
§ 13.
-
Określa się zadanie priorytetowe w sferze pożytku publicznego „Ochrona i promocja zdrowia”, tj. działania edukacyjne mające na celu promocję zdrowia i rozpowszechnienie zdrowego stylu życia oraz profilaktykę pierwotną schorzeń, w szczególności takich jak: choroby nowotworowe, choroby układu krążenia, cukrzyca, otyłość, choroby i zaburzenia psychiczne;
-
Określa się zadania priorytetowe w sferze pożytku publicznego „Nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie”:
a) Działania edukacyjne, promowanie dzieci i młodzieży uzdolnionej;
b) Upowszechnianie wiedzy wśród dzieci i młodzieży;
c) Organizacja działań edukacyjnych dla dzieci i młodzieży podczas ferii zimowych i wakacji letnich.
-
Określa się zadania priorytetowe w sferze pożytku publicznego „Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego”:
a) Wzbogacanie życia kulturalnego Gminy Kłodawa poprzez projekty artystyczne, w tym festiwale, konkursy i warsztaty,
b) Rozwój projektów z zakresu edukacji kulturalnej (w tym wydawniczych i promujących czytelnictwo), ze szczególnym uwzględnieniem programów skierowanych do dzieci i młodzieży oraz seniorów;
c) Kultywowanie pamięci o zasłużonych dla miasta, regionu i kraju wybitnych postaciach, miejscach i wydarzeniach historycznych oraz ochrona i popularyzowanie tradycji kulturowych.
-
Określa się zadania priorytetowe w sferze pożytku publicznego „Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej”:
a) Szkolenie dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo uczestniczącej we współzawodnictwie sportowym
b) Zajęcia sportowe dla osób niepełnosprawnych;
c) Organizacja imprez sportowych o zasięgu krajowym i lokalnym;
-
Określa się zadanie priorytetowe w sferze pożytku publicznego „Turystyka i krajoznawstwo”, tj. Imprezy krajoznawcze i turystyczne dla mieszkańców Gminy Kłodawa.
-
Określa się zadanie priorytetowe w sferze pożytku publicznego "Pomoc społeczna", tj. pomoc rodzinom w trudnej sytuacji życiowej.
-
Określa się zadanie priorytetowe w sferze pożytku publicznego "Wypoczynek dzieci i młodzieży", tj. organizacja półkolonii i prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.
-
Określa się zadania priorytetowe w sferze pożytku publicznego "Działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym" i "Działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych", tj. organizacja przedsięwzięć mających na celu wspieranie i aktywizację osób w wieku emerytalnym, rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
-
Planowana wysokość środków na realizację zadań publicznych określonych w § 13 wynosi 32.000,00 zł. Zlecenie realizacji zadań publicznych nastąpi w trybie pozakonkursowym.
Rozdział 6
Okres obowiązywania Programu
§ 14.
Program obowiązuje w okresie od 1 stycznia 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku.
Rozdział 7
Sposób oceny realizacji Programu
§ 15.
-
W zakresie oceny Programu stosowane będą niżej wymienione wskaźniki:
-
liczba organizacji pozarządowych podejmujących zadania na rzecz lokalnej społeczności w oparciu o dotacje z budżetu miasta i fundusze celowe,
-
kwoty udzielonych dotacji,
-
liczba osób zaangażowanych w realizację tych zadań,
-
liczba adresatów tych działań,
-
wysokość środków finansowych i pozafinansowych zaangażowanych przez organizacje w realizację zadań publicznych,
-
wysokość budżetowych środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu.
-
Uwagi, wnioski i propozycje dotyczące bieżącej realizacji Programu, a także efektywności podejmowanych działań mogą być zgłaszane Burmistrzowi Kłodawy.
-
Uwagi, wnioski i propozycje, o których mowa w ust. 1, dotyczące zadań gminy, realizowanych przez organizacje pozarządowe, będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy oraz przedstawione Radzie Miejskiej w sprawozdaniu rocznym z realizacji Programu.
-
Burmistrz składa Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji Programu w terminie do 31 maja 2024 roku.
-
Sprawozdanie z realizacji Programu ogłaszane jest w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej pod zakładką „Organizacje pozarządowe”.
Rozdział 8
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
w otwartych konkursach ofert
§ 16.
Komisja konkursowa powoływana jest w celu opiniowania złożonych ofert w drodze Zarządzenia przez Burmistrza spośród pracowników Urzędu Miasta i Gminy w Kłodawie, merytorycznie odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań we współpracy z organizacjami oraz spośród przedstawicieli organizacji pozarządowych, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje biorące udział w konkursie.
§ 17.
-
W skład komisji konkursowej wchodzą:
1) 3 - 5 przedstawicieli Urzędu Miasta i Gminy w Kłodawie, w tym przedstawicieli komórek
merytorycznych,
2) do 4 przedstawicieli wskazanych przez organizacje pozarządowe lub inne podmioty
z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje biorące udział w konkursie.
-
Organizacje pozarządowe lub inne podmioty mogą wskazywać osoby do składu komisji konkursowej od dnia ogłoszenia konkursu do dnia upływu terminu składania ofert w danym konkursie. Wskazania osób zgłoszone po tym terminie nie zostaną uwzględnione.
-
W przypadku zgłoszenia przez organizacje pozarządowe do składu komisji większej liczby osób niż wynika z ust. 1 pkt 2 o powołaniu osoby do składu komisji decyduje kolejność zgłoszenia.
-
Komisja konkursowa może działać bez udziału osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3, ust. 3 w przypadkach określonych w art. 15 ust. 2 da ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
-
W pracach komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy. Osoby te zaprasza Burmistrz bądź komisja konkursowa.
§ 18.
-
Za pracę każdej komisji konkursowej odpowiedzialny jest Przewodniczący, którym jest przedstawiciel komórki organizacyjnej Urzędu Miasta i Gminy Kłodawa, wskazany przez Burmistrza. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, prawomocnym zastępcą zostaje inny przedstawiciel Burmistrza, wskazany wcześniej przez Przewodniczącego.
-
Komisja konkursowa zobowiązana jest do dokonywania ocen i opiniowania ofert w formie pisemnej.
-
Komisja Konkursowa dokonuje:
a) oceny formalnej złożonych ofert, przygotowując wykaz wszystkich podmiotów oraz ofert otrzymanych do konkursu. W wykazie określone są błędy formalne ofert oraz określony jest termin i forma dokonania uzupełnienia błędów. Nie uzupełnienie błędów formalnych lub nieterminowe ich uzupełnienie, eliminuje ofertę z drugiego etapu tzw. oceny merytorycznej. Przewodniczący Komisji Konkursowej informację o konieczności uzupełnienia ofert przekazuje niezwłocznie do wiadomości publicznej podmiotów ubiegających się o dotacje.
b) merytorycznej oceny ofert oceniając między innymi szczegółowy zakres rzeczowy zadania oraz zaplanowane efekty realizacji, rzetelność finansową oferty oraz deklarowany wkład własny, kwalifikacje personelu lub doświadczenie osób zaangażowanych w realizację, pracę społeczną wolontariuszy, a także dotychczasową współpracę, rzetelność i wiarygodność oferenta.
-
Komisja Konkursowa dla każdej z ofert przyznaje odrębną punktację, a następnie przygotowany wykaz ofert wraz z punktacją oraz proponowanymi kwotami dotacji przedkłada Burmistrzowi.
-
Burmistrz po dokonaniu analizy otrzymanych ofert oraz propozycji Komisji Konkursowej, podejmuje w drodze Zarządzenia, ostateczną decyzję o przyznaniu dotacji lub odrzuceniu oferty.
-
Zarządzenie Burmistrza podaje się niezwłocznie do wiadomości publicznej.
-
Każde posiedzenie komisji konkursowej jest protokołowane, ze szczególnym uwzględnieniem zapisów dotyczących ustaleń podjętych przez komisję.
-
Komisja konkursowa podczas opiniowania ofert stosuje kryteria wyszczególnione w ustawie.
Rozdział 9
Finansowanie Programu
§ 19.
-
Środki finansowe przeznaczone na realizację Programu planowane są w wysokości 221.000,00 zł i zostaną określone w budżecie Gminy Kłodawa na rok 2023.
-
Szczegółowe określenie wysokości środków przeznaczonych na realizację Programu zawierać będzie uchwała budżetowa Rady Miejskiej w Kłodawie na 2023 rok.
-
Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych może nastąpić na podstawie projektu uchwały, o której mowa w ust. 2, przekazanego Radzie Miejskiej w Kłodawie na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.
-
Zmiany w Programie mogą być dokonywane w trybie uchwały Rady Miejskiej w Kłodawie.