Cel Operacyjny Narodowego Programu Zdrowia 2. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi.
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 marca 2021r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2023 r. poz. 571 ze zm.), uchwały Nr LXVIII/449/2022 Rady Miejskiej w Kłodawie z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania narkomanii w Gminie Kłodawa na 2023 rok oraz „Programu współpracy Gminy Kłodawa z organizacjami pozarządowymi na 2023 rok” wprowadzonego Uchwałą Nr LXVI/440/2022 Rady Miejskiej w Kłodawie z dnia 24 listopada 2022 r., Burmistrz Kłodawy ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację w 2023 roku zadań z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym.
I. Zadanie, cel konkursu i wysokość środków publicznych na jego realizację:
Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym w roku 2023.
Cel konkursu - wyłonienie ofert i zlecenie organizacjom pozarządowym do realizacji zadania z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym, poprzez prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych, z problemami związanymi z uzależnieniami w wieku od 6 do 16 lat, w formie organizacji półkolonii letnich w 2023 r. z programem profilaktycznym, informacyjnym i edukacyjnym w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, z dożywianiem i zajęciami sportowymi.
Wysokość środków przeznaczonych na wsparcie realizacji zadania wynosi:
10.000 zł (słownie złotych: dziesięć tysięcy).
Środki pochodzą z Budżetu Gminy Kłodawa z rozdziału 85154.
II. Szczególne warunki realizacji zadania
Podmiot realizujący zadanie winien spełnić warunki, które określają bezpieczny wypoczynek i właściwą opiekę wychowawczą, zapewniające zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków, jakie muszą spełnić organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Wymienione przepisy obowiązują wszystkich organizatorów wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
Organizatorzy zobowiązani są do zgłoszenia wypoczynku do kuratorium oświaty właściwego ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora - jeśli przepisy prawa tego wymagają. Obowiązani są także zatrudnić do realizacji zadania odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną posiadającą kwalifikacje wymagane dla wychowawców kolonijnych, oraz kierownika wypoczynku o odpowiednich, wymaganych przepisami prawa kwalifikacjach.
Wymagane jest, aby osoby prowadzące zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień posiadały odpowiednie wykształcenie lub doświadczenie w zakresie realizacji działań w temacie profilaktyki uzależnień.
Szczegółowe wytyczne związane z organizacją wypoczynku zawarte są na stronie internetowej Ministerstwa edukacji Narodowej http://www.men.gov.pl lub www.wypoczynek.men.gov.pl
III. Zasady przyznawania dotacji:
-
Postępowanie konkursowe odbywa się przy uwzględnieniu zasad określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
-
Przewiduje się wybór więcej niż 1 oferty.
-
Maksymalna kwota wnioskowanej dotacji nie może przekroczyć kwoty 2.500,00 zł (słownie: dwa tysiące pięćset zł 00/100).
-
Uprawnionymi do składania ofert są podmioty prowadzące statutową działalność w dziedzinie objętej konkursem (tj. ochrona i promocja zdrowia i/lub przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym):
- organizacje pozarządowe w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, oraz
- podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie.
-
Dotacje na realizację zadania przyznawane będą w formie wspierania realizacji zadania pod warunkiem, że dofinansowanie nie może przekroczyć 80 % całkowitych kosztów koniecznych do realizacji zadania.
-
Wkład własny winien wynosić nie mniej niż 20 % całkowitej wartości projektu. Oferenci mają możliwość wniesienia w/w wkładu własnego w formie finansowej i pozafinansowej. Za wkład własny w postaci niefinansowej przyjmuje się wkład osobowy, w tym pracę społeczną.
-
Złożona oferta musi być zgodna ze wzorem, o którym mowa w rozdz. V pkt 1 niniejszego ogłoszenia i powinna zawierać dane na temat podmiotu składającego ofertę, opis zadania, kalkulacje przewidzianych kosztów realizacji zadania oraz inne wybrane informacje dotyczące zadania.
-
Dotacja nie może być wykorzystana na:
-
budowę, inwestycje i remonty,
-
zakup nieruchomości,w tym budynków i gruntów,
-
działalność gospodarczą,
-
pokrycie deficytu działalności organizacyjnej, wsteczne finansowanie projektów,
-
pokrycie kosztów utrzymania biura organizacji (chyba, że stanowią one koszt związany z bezpośrednią realizacją projektu),
-
działalność polityczną i religijną.
-
Oferent, realizując zadanie, zobowiązany jest do stosowania przepisów prawa, w szczególności Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r.) oraz wydanych na jego podstawie krajowych przepisów z zakresu ochrony danych osobowych, w tymustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( t.j. Dz. U. z 2023 r. ze zm.).
-
Oferent zobowiązany będzie do realizowania zadania zgodnie z wytycznymi wynikającymi z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 181 z poźn. zm.), w szczególności Zleceniobiorca zapewni, że będą realizowane obowiązki wynikające z ww. ustawy.
IV. Terminy i warunki realizacji zadania:
-
Oferent powinien prowadzić działalność na terenie Gminy Kłodawa.
-
Zadanie powinno w całości mieścić się w zakresie działalności statutowej oferenta ubiegającego się o dotację.
-
Zadanie winno być zrealizowane na rzecz mieszkańców Gminy Kłodawa w okresie wskazanym w ogłoszeniu z zastrzeżeniem, że szczegółowy termin realizacji zadania określony zostanie w umowie.
-
Oferent przystępujący do konkursu zapewni mieszkańcom Gminy Kłodawa możliwość nieodpłatnego korzystania z oferty wynikającej z realizacji zadania.
-
Zadanie powinno być zrealizowane od dnia zawarcia umowy do dnia 31 sierpnia 2023 r.
-
W przypadku przyznania podmiotowi dotacji w wysokości niższej niż oczekiwana, podmiot zobowiązany jest do zaktualizowania oferty do kwoty przyznanej dotacji lub może odstąpić od złożonej oferty, przed zawarciem umowy.
-
Dopuszcza się dokonywanie przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów. Przesunięcie uznaje się za zgodne z umową, gdy dana pozycja kosztorysu nie zmieniła się o więcej niż 10 %.
-
Przesunięcia nie mogą zwiększać wysokości środków przewidzianych na pokrycie kosztów obsługi zadania, w tym kosztów administracyjnych i wynagrodzeń za czynności związane z obsługą zadania.
V. Termin i miejsce składania ofert:
-
Oferty należy składać na formularzu zgodnym ze wzorem określonym w rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań z dnia 24.10.2018 r. (Dz.U. z 2018, poz. 2057) - załącznik nr 1 do w/w rozporządzenia - do dnia 5 lipca 2023 r. do godz. 10:00.
-
Oferty należy składać w zamkniętych kopertach osobiście w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy w Kłodawie, ul. Dąbska 17, 62-650 Kłodawa lub za pośrednictwem operatora pocztowego nadane na ww. adres i doręczone przed upływem terminu wskazanego w ust.1.
-
Koperta powinna być opisana następująco: „nazwa i adres podmiotu” oraz „nazwa zadania określonego w konkursie” z dopiskiem „nie otwierać przed dniem5 lipca2023 r. do godz. 10:00”.
-
Nie będą rozpatrywane oferty:
- nadesłane droga elektroniczną,
- złożone po podanym wyżej terminie ( w przypadku przesyłek nadanych za
pośrednictwem operatora pocztowego, decyduje data wpływu oferty do UMiG
w Kłodawie).
-
Publiczne otwarcie ofert nastąpi w dniu 5 lipca 2023 r. o godz. 10:30.
VI. Tryb i kryteria stosowane przy wyborze ofert oraz termin dokonania wyboru ofert:
-
Wybór ofert nastąpi w terminie do 14 dni od dnia ich publicznego otwarcia.
-
Oceny formalnej i merytorycznej złożonych ofert dokona komisja konkursowa powołana przez Burmistrza Kłodawy w drodze odrębnego zarządzenia, zwana dalej „komisją”.
-
Komisja dokona wyboru ofert w oparciu o zasady określone w art. 15 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
-
Oferty będą oceniane w dwóch etapach: formalnym i merytorycznym.
Etap I oceny – zgodność oferty z wymogami formalnymi.
-
Oferta uznana jest za spełniającą warunki formalne, gdy spełnia jednocześnie następujące warunki:
-
zawiera wszystkie elementy wymagane na podstawie art. 14 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
-
jest zgodna z celami i założeniami konkursu,
-
złożona jest na właściwym formularzu, oraz w terminie wymaganym przez regulamin,
-
podmiot jest uprawniony do złożenia oferty, a oferta oraz załączniki są podpisane przez osoby uprawnione,
-
działalność statutowa (działalność statutowa nieodpłatna lub odpłatna) podmiotu zgadza się z dziedziną zadania publicznego będącego przedmiotem konkursu,
-
termin realizacji zadania zgadza się z terminem wymaganym w warunkach określonych w niniejszym konkursie.
-
Uzupełnienie braków formalnych dotyczyć może wyłącznie:
-
uzupełnienia brakujących podpisów pod wnioskiem, w przypadku gdy wniosek nie został podpisany przez wszystkie osoby uprawnione statutowo do zaciągania zobowiązań majątkowych,
-
uzupełnienia podpisu pod załącznikami do wniosku przez wszystkie osoby uprawnione statutowo do zaciągania zobowiązań majątkowych,
-
uzupełnienia kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania pod względem błędów rachunkowych.
-
Lista ofert zawierających braki formalne zostanie umieszczona na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Gminy Kłodawa i Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Kłodawie wraz z wezwaniem organizacji pozarządowych do ich usunięcia w terminie 3 dni.
-
W przypadku nieusunięcia, w ciągu 3 dni (licząc od daty zamieszczenia listy ofert zawierających braki formalne) braków formalnych, oferta zostanie odrzucona z przyczyn formalnych bez możliwości kolejnego jej uzupełnienia.
Etap II oceny – do etapu II dopuszczone zostaną oferty, które spełniają wszystkie kryteria formalne.
-
Oceny merytorycznej złożonych ofert dokona komisja, która przedstawia ocenę Burmistrzowi Kłodawy.
-
Konkurs rozstrzyga Burmistrz Kłodawy, po zapoznaniu się z opinią komisji.
-
Ogłoszenie o rozstrzygnięciu konkursu zostanie niezwłocznie zamieszczone na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Gminy Kłodawa i Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Kłodawie.
-
Warunkiem przekazania dotacji jest zawarcie umowy według wzoru określonego w Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań.
VII. Wymagane załączniki do oferty:
-
aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądowego lub innej właściwej ewidencji, potwierdzającej status prawny podmiotu i prowadzonej działalności,
-
statut organizacji,
-
sprawozdanie merytoryczne z działalności (zgodnie z zakresem działalności określonym w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) za rok ubiegły lub w przypadku krótszej działalności - za okres od dnia rejestracji do dnia złożenia oferty,
-
ostatnie zatwierdzone przez organy wewnętrzne roczne sprawozdaniefinansowe lub w przypadku krótszej działalności za okres tej działalności (sprawozdanie finansowe obejmuje: bilans, rachunek wyników lub rachunek zysków i strat,informacje dodatkowe),
-
oświadczenie o braku zobowiązań publiczno-prawnych wobec budżetu państwa oraz Gminy Kłodawa.
-
zgłoszenie organizowanego wypoczynku do Kuratorium Oświaty właściwego ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, jeśli takie zgłoszenie jest wymagane przepisami prawa.
Brak któregokolwiek z w/w załączników uznawany jest za brak formalny oferty.
VIII. Postanowienia końcowe:
-
Burmistrz Kłodawy zastrzega sobie prawo unieważnienia konkursu w przypadku:
a) braku ofert,
b) braku w ofercie wymogów zawartych w ogłoszeniu,
c) podmiot którego oferta została wybrana nie podpisze umowy, a brak jest kolejnej oferty, którą można wybrać.
-
Zadanie winno być zrealizowane z najwyższą starannością, zgodnie z zawartą umową oraz z obowiązującymi standardami i przepisami, w zakresie opisanym w ofercie.
-
Wyłoniony podmiot jest zobowiązany pod rygorem rozwiązania umowy zamieszczać we wszystkich drukach związanych z realizacją zadania (plakatach, zaproszeniach, regulaminach, komunikatach, itp), a także w ogłoszeniach prasowych, reklamach, wykazach sponsorów, na banerach, informacji o tym, iż zadanie jest realizowane przy wsparciu finansowym Gminy Kłodawa. Informacje takie winny być również podawane do publicznej wiadomości w czasie realizacji zadania.
-
Szczegółowe warunki realizacji zadania określi umowa zawarta z podmiotem, którego oferta została najwyżej oceniona i wybrana do realizacji zadania.
Burmistrz Kłodawy
Piotr Michalak
Kłodawa,14 czerwca 2023 r.