INFORMACJA W SPRAWIE ŚWIADCZENIA PIENIĘŻNEGO Z TYTUŁU PEŁNIENIA FUNKCJI SOŁTYSA
Szanowni Państwo,
z dniem 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa.
Świadczenie wypłacane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
-
pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r . o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
-
uzyskali odpowiedni wiek: w przypadku kobiet 60 lat, zaś w przypadku mężczyzn 65 lat,
-
nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Uwaga! Przy ustalaniu okresu funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do powyższego okresu pełnienia wlicza się również okres pełnienia funkcji na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jednakże wyłącznie wtedy, gdy osoba pełniąca funkcję sołtysa, pełniła tę funkcję również na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
Świadczenie pieniężne będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej, którego wzór został określony w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 czerwca 2023 r.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć zaświadczenie wydane przez Burmistrza właściwego sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji.
W związku z powyższym Burmistrz Kłodawy , na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa.
Wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej zgodnie z art.1 ust.1. pkt1 lit.b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej(tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 z późn. zm.). Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł: Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od wydanego zaświadczenia powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.
W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Miasta i Gminy w Kłodawie, Burmistrz Kłodawy wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia.
W takim przypadku zaświadczenia będzie można zastąpić pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Aby uzyskać ww. zaświadczenie osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego proszone są o złożenie w Urzędzie Miasta i Gminy w Kłodawie (w Biurze Obsługi Interesanta na parterze) wniosku o wydanie zaświadczenia, ze wskazaniem, w jakim okresie pełniły funkcję sołtysa w Gminie Kłodawa.
Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia –można pobrać poniżej.
Formularz wniosku można również uzyskać w biurze pok. 14 (pierwsze piętro) Urzędu Miasta i Gminy w Kłodawie.
Podstawa prawna:
• ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1073),
Załączniki (2) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Załączniki
wniosek-o-wydanie-zaswiadczenia-o-pelnieniu-funkcji-soltysa (112.5kB) | ||
wniosek-o-wydanie-zaswiadczenia-o-pelnieniu-funkcji-soltysa (13.6kB) |
Metadane
Źródło informacji: | Łukasz Prętkiewicz |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Łukasz Prętkiewicz |
Data wprowadzenia: | 2023-07-05 11:56:17 |
Opublikował: | Łukasz Prętkiewicz |
Data publikacji: | 2023-07-05 11:58:29 |
Ostatnia zmiana: | 2023-07-05 11:59:57 |
Ilość wyświetleń: | 460 |